Sider

søndag den 17. marts 2013

Morgenbrød til en søndag fyldt med solskin

 I den forgangne uge har jeg læst en opskrift hos Anneauchocolat på langtidshævede boller. Jeg bager ofte selv boller i weekenden. Dejen bliver rørt sammen aftenen i forvejen og hæver koldt natten over. Det er hurtigt nemt og resultatet er med garanti næsten altid godt.
Opskriften jeg plejer at bruge, har jeg skrevet om i indlægget brusebadsboller. Forskellen på resultatet af de to opskrifter er at Annes boller får den karakteristiske struktur med en god sej krumme og lufthuller, hvor imod  min klassiske opskrift giver en god blød bolle. Det var oplagt at prøve den nye opskrift af og se om jeg også kunne få den anden struktur.

Til 12 almindelig størrelse boller brugte jeg:
6 dl vand
10 gram gær
15 gram havsalt
500 gram hvedemel med højt proteinindhold
100 gram rugmel.

Rør gæren ud i vandet og blandt melet i. Hemmeligheden ligger helt sikkert i æltningen. Dejen her skal æltes godt og længe (min fik på den gode side af 30 minutter i køkkenmaskinen) og det kræver nok en køkkenmaskine.  Æltetiden er bestemt også det eneste krævende i denne opskrift, da alt andet er helt utroligt nemt at gå til.
Dejen hældte jeg i en skål smurt med rapsolie og satte den på køl med låg på. Her til morgen hældte jeg dejen ud på et silikoneunderlag drysset med mel og delte dejen i passende størrelser med en spartel. Jeg bagte bollerne på min pizzasten, som jeg fik i julegave af min søde mor. Det gav en rigtig sprød skorpe. Bagetiden er mellem 10-15 minutter ved 240 grader. Har du ikke en pizzasten, kan du lade bagepladen stå i ovnen mens den varmer op.

Der er ingen tvivl om, at denne opskrift fremover vil blive benyttet flittigt, da det alt andet lige må siges at være et billigt alternativ til morgenbrød hos de mange luksusbagerier rundt omkring i København. Så har du en køkkenmaskine, er det bare med at prøve opskriften af- og har du ikke én , så er det en oplagt mulighed for at ønske dig én.

God søndag til jer alle.

Ingen kommentarer: