Sider

søndag den 23. januar 2011

Min nye favoritopskrift på fødseldagsboller!


Jeg har længe svæget til en opskrift som i min opskriftsbog en noteret som "Maries boller", når jeg har bagt boller alene på hvedemel. De er syndige, fantastiske med tandsmør og ligner noget der er hjembragt fra bageren.
Men nu har jeg fundet en ny opskrift som alvorligt truer "Maries boller" på toppen af favoritlisten! Opskriften er fundet i "Meyers Bageri"! De er endnu mere syndige, endnu bedre med tandsmør og pålægschokolade og så bliver de store runde og får en indbydende lysebrun farve. Hemmelighederne er tre! Den ene, at dejen bliver æltet grundigt i min køkkenmaskine. Jeg kan kun anbefale, at man investerer i sådan et krabat, hvis man synes om at bage brød og boller. Det er adgangsbilletten til nye fantastiske resultater! Den anden at smøret tilsættes som små klumper blødt smør som æltes ind i dejen og endelig den tredie, at dejen får lov at hæve længe! To-tre timer første gang og to- tre timer når bollerne er formet.
Jeg tager det som et kvalitetstegn, at min gravide søster allerede efter første smagsprøve er begyndt at få cravings for dem! Så jeg fornemmer, at de bliver et fast indslag i weekendens bagesortiment!
På opfordring kommer opskriften.
5 dl lunkent vand
25 g gær
2 æg
900 g hvedemel
75 g sukker
15 g havsalt
75 g blødt smør
1 sammenpisket æg til pensling
Hæld lunkent vand i en skål og rør gæren ud i vandet. Rør æggene i sammen medhvedemel, sukker og salt. Ælt det hele godt igennem. Det skal have den helt store tur. Har du en køkkenmaskine så brug gerne denne! Tilsæt det blæde smør i små klumper og ælt videre. Lad dejen hæve i 2 timer tildækket.
Del dejen i to og form boller af hver klump. Lad dem hæve et par timer på en bageplade. Pensl med æg og bag ved 220 g i 10-12 min. Tag dem ud af ovnen og nyd duften!!
Du kan med fodel tilsætte rosiner eller en teskefuld kardemomme.
Velbekomme!

4 kommentarer:

Anonym sagde ...

Lav et par ekstra og så smider jeg gerne en lunken Congo bajer i puljen næste gang :-)

Lars Nielsen sagde ...

Det lyder super lækkert! Jeg er sikker på at din søster godt kan tåle dem! :-)

Anonym sagde ...

http://www.thepartyanimal-blog.org/buzz-lightyear-cupcakes/

Prøv lige disse cupcakes - så er der altså en vinder til fødselsdagen hos familien om et års tid.....

Unknown sagde ...

Hvor mange boller bliver der af opskriften? :-)