Sider

søndag den 3. februar 2013

Søndagsfrokost

Hyggelige Hotel Saxkjøbing
Til frokost følte jeg mig hensat til et afsnit af Matador. Et af de afsnit hvor Kresten og Frøken Friis spiser frokost på Postgaarden i Korsbæk. (Dog uden al familiedrama og stolthed der gør, at min søde kæreste og jeg kan få hinanden uden at skulle gå så grueligt meget igennem.)
Vi spiste nemlig frokost på Hotel Saxkjøbing, der som navnet antyder ligger midt på torvet i Sakskøbing på den østlige del af Lolland.
Jeg har læst meget godt om stedet, som Claus Meyer overtog for år tilbage, og i dag kunne det så lade sig gøre at spise frokost.
Restauranten er særdeles flot sat i stand med nostalgisk tapet og flotte høje paneler. Bordene er dækket med hvide due og levende lys. Menukortet bød på et fint udvalg af klassiske frokostretter, alle til ca. 75-100 kr.
Både Nikolaj og jeg er svært glade for pariserbøf og måtte derfor smage hvordan sådan en smager på Hotel Saxkøbing. Og vi blev ikke skuffede!!
Velsmagende pariserbøf
Den søde tjener serverede to store hakkebøffer på ristet toastbrød, der var omgivet af rødbeder, pickles,rødløg, æggeblomme, kapers og peberrod. Bøffen var helt perfekt stegt og helhedsoplevelsen var virkelig god.
Nu er det jo Claus Meyer der ejer hotellet, hvilket betyder at det er muligt at erstatte den traditionelle sodavand med ufiltreret æblemost fra Lilleø. Øllet er også lokalt, nemlig fra bryggeriet Krenkerup lige i udkanten af Sakskøbing. I forlængelse af hotellet ligger vinhandlen, hvor der kan købes lokale produkter og udvalgte vine.
Prisen for en virkelig god frokost kan bestemt også måle sig med de københavnske caféer- vi måtte slippe 260 kr. for to pariserbøf, æblemost, en lille øl og kaffe til os begge.
Nu er vi jo oprindeligt fra lokalområdet, så vi vil fremadrettet også komme på de kanter- og vil helt sikkert besøge Hotel Saxkøbing igen.
Har du brug for en søndagstur ud i det blå, så kan jeg helt klart anbefale en tur til Lolland og en frokost på Hotel Saxkøbing. Det tager blot 1 time og 20 minutter i bil fra København. Der er ofte arrangementer på hotellet som er værd at læse mere om på hjemmesiden.  Turen kan fint suppleres med et besøg på bryggeriet Krenkerup, hvor du kan smage produktionen af øl i den hyggelige krostue.

Ingen kommentarer: