Sider

søndag den 13. januar 2013

Rejsetips til Lissabon

Linie 28
Jeg er netop vendt hjem fra fire dejlige dage i Lissabon. Det var mit første besøg på det portugisiske fastland (jeg besøgte Azorerne med min mor og søster for nogle år tilbage. Det er bestemt også en dejlig øgruppe der bestemt kan anbefales) og jeg synes meget godt om hovedstaden. Lissabon er en god destination i januar, for temperaturen er godt 15 grader varmere end herhjemme, så det var muligt at lade den store vinterfrakke blive hjemme og blot nøjes med forårsovertøjet! Inden vi tog af sted googlede jeg diverse internetsidder for at blive lidt klogere på byen. Jeg fandt gode anbefalinger på et par blogs, og derfor vil jeg også gerne dele et par af vore oplevelser med jer.


Vi fandt billetter til billige penge med easyjet fra København direkte til Lissabon. Afrejse fra København var ved middagstid og vi var fremme efter 3½ times flyvning. Hjemrejsen var på et mindre humant tidspunkt nemlig med afgang kl 7.10 fra Lissabon. Men når man får billetten til 147 kr ekskl. bagage, så kan man godt stå tidligt op! Rejsen med Easyjet gjorde at jeg fik oplevet lavpristerminalen i Kastrup og i Lissabon og til det kan jeg vist kun sige- at det helt korrekt er lavpris!

Vi boede i den nordvestlige del af byen ca 30 minutters gang fra centrum. Vi gik frem og tilbage et par gange, men et fint metronet gør det også nemt at komme rundt, når benene bliver for mærket af det kuperede terræn! Det er muligt at købe dagskort til 6 euro der gælder både til bus, metro og sporvogn.


Vi havde hjemmefra bestil bord på to restauranter, jeg havde læst gode anmeldelser af. Den første vi besøgte var 100 Manieras. Her fik vi serveret en 9 retters menu med mange spændende og lækre retter. Jeg tog ikke billeder af de mange retter, da jeg hellere ville nyde dem :-) Jeg kan dog kun anbefale et besøg på denne lille hyggelige restaurant med en meget fin service. Prisniveauet er 45 euro for de 9 retter og det er bestemt prisen værd.

Den anden restaurant vi besøgte var Assinatura. Det var også en mindre og meget hyggelig restaurant, hvor interiør og design er meget gennemført. Her fik vi deres temamenu (som i januar var vildt) bestående af 5 retter og valgte begge en dessert efterfølgende. Det var dog nok mest fordi vi kunne- for der var nu ikke plads til så meget som en krumme efter sidste ret! Prisniveauet her var også 45 euro for de fem retter. Det er muligt at få både 7 og 9 retter, hvis man ønsker det. Igen var det utrolig lækker mad og lige så udsøgt service. De vinkyndige tjenere hjalp os med at vælge en god lokal rødvin, da vi ikke følte for vinmenuen som kunne vælges til for 24/35 euro afhængig af om du er til unge eller ældre vine.


De to andre aftner spiste vi på restauranter vi fandt på vores vej, og de adskiller sig vist ikke så meget fra gennemsnittet i Lissabon.
En god måde at opleve byens kvarterer er med sporvogn 28, som kører tværs gennem byen fra Prazeres til Martim Monz (eller omvendt). Den er et meget fint- og billigt alternativ til turist jump on-off sporvognen som også kører nogenlunde samme rute. Du kommer rundt i små gader, hvor det er imponerende at chaufførerne kan få sporvognen med sig.
Har du en sød tand, så er et besøg hos Pasteis de Belem bestemt anbefales. Her bage de små traditionelle nate kage. Det er en lille butterdejsbund fyldt op med vaniljecreme bagt og drysset med kanel og flormelis! Efter sigende sælges det 10.000 kager i hverdagene og 20.000 kager i weekenden- om dagen altså! Jeg nøjedes med 2.



I det hele taget er Belem et hyggeligt sted at gå tur langs den lange havnepromenade med et flot mindesmærke for Portugals mange søfarende og Torre de Belem som er et gammelt fængsel.
Lissabon har mange fine grønne områder, så jeg forestiller mig, at der om sommeren er mange steder at finde kølig skygge.
Skulle den lille (søde) sult melde sig andre steder i byen, så har du heldigvis ingen grund til bekymring. Alle steder er er små Pasteis´erier hvor små syndige kager frister sammen med små salte tapas.
Vi tog turen op til det gamle fort Castello Saõ Jorge. Det går op ad bakke- men det gør bare udsigten ud over byen så meget finere, når du først er kommet til toppen.






I området omkring Chiado er der mange butikker der indbyder til shopping. Det være sig både de almindelig kendte highstreet butikker som Zara og Mango men også mindre sko og taskebutikker.
Til stor overraskelse for mange, så var jeg ikke forbi portvinsinstituttet, det må blive en anden gang. Jeg fik dog et enkelt glas af den hvide portvin og det smager nu dejligt...





Jeg håber du kan bruge mine highlight fra Lissabon. Det er en fin, gammel og hyggelig by som helt bestemt er et besøg værd.

God tur.

Ingen kommentarer: