Sider

torsdag den 3. januar 2013

Min bedste løbeoplevelse vandt...



Inden jul sendte jeg et indlæg til Motion Danmarks konkurrence. Opgaven var at beskrive sin bedste løbeoplevelse på maksimalt 2000 tegn. Jeg tog mig tiden til at få skrevet indlægget og var så heldig at være en af tre vindere. Jeg vil da også lige bringe indlægget her:


Etape Bornholm sommeren 2009
De første spadestik til min bedste løbeoplevelse blev tage allerede i 2007, hvor jeg deltog i Etape Bornholm for første gang. Jeg var af sted sammen med en flok gode løbevenner, vi boede i feriehytter og prioriterede det sociale element lige så højt som deltagelse i Etapen.  Konceptet med aktiv sommerferie og den mentale udfordring der ligger i at løbe konkurrenceløb fem dage i træk, den havde dog fået sit tag i mig. Muligheden for at løbe på landevej, i skov, i sand og med højdemeter det var mega fedt!
To år senere meldte jeg mig derfor til igen. Denne gang sammen med en god veninde. Desværre blev hun i sidste øjeblik forhindret i at tage med. Helt alene var jeg nu ikke, for min fætter havde meget venligt inviteret mig til at bo hos ham og en god løbekammerat havde sagt, at han gerne ville tage mig med i deres bil rundt til de etaper, hvor jeg ikke kunne cykle til og fra. Så scenen var sat til endnu en deltagelse i klippeøens store sommerbegivenhed, hvor der er mulighed for at udfordre sig selv i mange former for terræn.

En træt Mette i mål i Rønne
Til forskel fra første år, hvor jeg stadig var lidt grøn havde jeg denne gang fået en bedre ballast. Jeg trænende systematisk i en atletikklub med en dygtig træner og jeg havde lært at presse mig selv.  Jeg var alene af sted, hvilket gjorde at jeg kunne fokusere på løbene og forberedelsen hele dagen. Jeg sørgede for at spise på de rigtige tidspunkter og løbe en lille restitutionstur om formiddagen så alt var perfekt til løbene om aftenen. I det hele taget kunne jeg i disse fem dage ”nørde” fuldstændigt om mit løb og det var rigtig sjovt at prøve. Jeg oplevede at længere tids kontinuerlig træning bar frugt og at jeg hver aften kunne presse mig selv en lille smule mere end den foregående. Det betød, at jeg hver aften satte personlige rekorder og fik en masse succesoplevelser med hjem i bagagen
Etape Bornholm 2009 er min bedste løbeoplevelse fordi jeg kunne høste gevinsten af den indsats jeg havde lagt i træningen, fordi jeg kunne fokusere alene på løbet og fordi Bornholm giver mulighed for smukke naturoplevelser, der gør løbet helt fantastisk.

Ingen kommentarer: