Sider

søndag den 30. december 2012

Kransekage med citrus

Årets sidste aften nærmer sig og lige om lidt banker et sprit nyt år på døren. Jeg har i årenes løb haft mange forventninger til denne aften. Nogle er blevet indfriet og andre gange er jeg gået i seng og tænkt: Var det bare det?
I år er forventningen en fornøjelig aften sammen med gode venner og nye bekendtskaber. Vi skal have god mad, lækker vin og drinks og ikke mindst nyde fyrværkeri i varmen inde bag de store vinduer!
I eftermiddag har min søde kæreste og jeg tilberedt lidt af godterne, vi skal servere for vores gæster i morgen. Jeg har bagt kransekagekonfekt og kæreste har bagt den flotteste dessertkage!
Jeg har i år tvistet den klassiske kransekage med lidt citrus. Det komplimentere den søde kage helt perfekt.

Kransekagetoppe klar til at blive bagt
Jeg brugte til ca 25 stk. kransekagekonfekt:
200 gr marcipan
75 gr rørsukker
50 gr letristede mandler
75 gr agave honning
saft og skal fra en økologisk citron
1 past.æggehvide



Sådan gjorde jeg:
Mandlerne smuttes og ristes let og hakkes groft. Marcipan, mandler, sukker, honning, saft og skal æltes godt sammen. Jeg tilsatte lidt flormelis, da jeg synes det blev lidt for vådt. Æggehviden tilsættes. Jeg kom massen i en sprøjtepose og satte små toppe på en bageplade. De blev bagt ved 210 grader i ca. 7 minutter til de var let gyldne. Toppene fik lov at køle af på pladen inden jeg løsnede dem forsigtig med en kniv. Hver top blev dybbet i smeltet mørk chokolade.
Nu står de og køler og bliver helt klar til i morgen aften.

Jeg ønsker jer alle en rigtig god nytårsaften og et lykkebringende 2013!

Ingen kommentarer: