Sider

tirsdag den 11. december 2012

Citruskage med pistacienødder


En smagfuld citruskage med pistacienødder
For et par uger siden, havde jeg inviteret mine søde kollegaer til en hyggelig aften. Aftenen inden havde jeg kokkereret lasagne i store mængder, så der var nok til alle mand og kvinder. Desværre endte det med, at jeg måtte aflyse i sidste øjeblik, da min søde kæreste måtte bukke under for forkølelse og influenza. Og da det nok ikke giver point i bogen at udsætte en hele afdeling for potentiel smittefare blev arrangementet udsat til engang i det nye år. Det betød, at vi spiste lasagne i mange dage herhjemme...! Jeg syntes dog ikke, at mine søde kollegaer skulle snydes for den herlige kage, jeg havde bagt til dem så den blev medbragt i cykelkurven dagen efter. At dømme efter de få krummer der blev tilovers, så var det andre end mig, der synes godt om den. Hvis du har smagt birkeskagen, jeg har skrevet om tidligere- og kunne lide den svampede kage med en dejlig citrussmag, så vil du også kunne lide denne. Opskriften er fra Camilla Plums nye kagebog "Helt i Kage". Det er en skøn bog, der ikke ønsker at give dig opskrifter på konditerkager, men opskrifter på solide kager med masser af smag, saft og kraft. Det er lige en bog efter min smag...

Her er hvad jeg brugte til kagen:
350 g hvedemel
revet skal fra fire citroner
2 tsk frisk stødt kardemomme
1 spsk bagepulver
150 g mandler
100 g smør
6 æg
350 g sukker
saft fra 1 citron
60 g hele usaltede pistacenødder
1 dl sødmælk

Til siruppen skal bruges:
saft fra de sidste tre citroner
150 g sukker
2 spsk rosenvand

Sådan gjorde jeg:
Mel blandes med revet citronskal, kardemomme og bagepulver. Mandlerne males fint i en minihakker eller lignende. Smørret smeltes. Æg piskes med sukker til det er hvidt og sukkeret er helt opløst. citronsaft og pistacienødder vendes i  og herefter smør, mandelmel, mælk og endelig melblandingen. Dejen vendte jeg grundigt, men med en løs hånd. Dejen hældte jeg i en springform og bagte den ved 165 grader i ca 1 time. Den skal nok have i omegnen af 50 min til én time.
Mens kagen kølede af i formen, kogte jeg sirup af citronsaft og sukker. Når sukkeret er opløst røres rosenvandet i. Jeg stak kagen med en strikkepind over det hele, for at siruppen kan trænge ned i kagen. Jeg lod kage køle helt af inden jeg smagte et lille stykke... Resten skulle de jo have på arbejdet...

Ingen kommentarer: