Sider

fredag den 14. december 2012

Cathrines kiksekage med syltede kirsebær

Kiksekagen kold og klar til at spise!
I onsdags havde vi besøg af to gode venner, som det var alt for lang tid siden vi havde set sidst. Heldigvis er juletiden jo i sig selv en anledning til at invitere til hygge- og jeg griber gerne enhver anledning.
Jeg kan ikke bruge vores æbleskivepande på vores induktionskomfur, så den klassiske julespise blev erstattet af sprøde vafler. 
Jeg serverede også denne skønne kiksekage, som jeg har fået fra min søde veninde Cathrine. Faktisk fik jeg den fra vores fælles ven Christian, da han heldigvis tidligere har fået den fra Cathrine. Heldigvis skriver jeg, fordi Cathrine selv mistede den som følge af vandskade for nogle somre siden. Cathrine efterlyste opskriften- og Christian sendte den til os begge.
Jeg synes kiksekagen emmer så meget af jul, at den er et oplagt supplement til konfekt.
Jeg ved, at opskriften er i modsætning til det sukkerfrie budskab jeg har bragt tidligere, men til det må jeg bare sige, at helt fanatisk bliver jeg nok aldrig :-)

Her er hvad du skal bruge:
300 g Valrhona chokolade 70 %
200 g usaltet smør
2 pasteuriserede æg
100 g sukker
100 g italienske makroner (Amarettini). Jeg brugt biscotti småkage skåret i små stykker.
50 g mariekiks
150 g syltede kirsebær
50 g mandler
kakao til drys

Ingredienserne til en smag af himlen
Sådan laves herligheden:
Smelt chokolade og smør i et vandbad. pisk æg og sukker cremet og vend det sammen med chokoladen. Bræk makroner og kiks i mindre stykker og bland det i chokolademassen sammen med kirsebær og mandler. Den indbydende masse kommes i en rugbrødsform der er beklædt bagepapir eller film. Bank formen i bordet et par gange, så lufthuller undgås. Kiksekagen skal stå koldt i timer, der svarer til natten over. Skæres i passende stykker med en varm kniv og server med stærk kaffe eller hvad du synes.
Så skal herligheden bare på køl- og jeg skal styre mig til i morgen!




Har du en favoritopskrift på hjemmelavede julegodter?

Ingen kommentarer: