Sider

lørdag den 10. november 2012

Sødt på den sunde(re) måde


Jeg skal ikke lægge skjul på, at jeg helt ind i marven af mine knogler elsker chokolade. Bliver jeg en dag verdens minister så skal chokolade være hovedingrediens på den nederste hylde i kostpyramiden, det skal der ikke ikke herske tvivl om. Nu er jeg ikke verdensminister og har heller ikke udsigt til at blive det i nærmeste fremtid, så derfor må jeg jeg i et vist omfang indordne mig den nuværende pyramide (omend jeg har justeret lidt på forholdene i de sidste uger).

Snickers, Bounty og figenkugler
Lysten og trangen til de søde sager er dog ikke forsvundet, så derfor har jeg søgt og fundet et par alternativer til den søde tand. Hos madbanditten har jeg fundet opskrifter på den klassiske Snickers og Bounty- to stykker almindelig chokolade som jeg nemt kan sætte til livs. Fordelen ved de to opskrifter er ét- at de er hjemmelavede, to- at jeg derfor kende de ingredienser der kommer i og tre- at der ikke er lige så meget sukker i, som i de færdigkøbte.

Jeg har denne lørdag sat tid af til at prøve opskrifterne af. Så er der godter til i aften og måske også fundet et par gode alternativer, der kan gentages i løbet af den næste måned, hvor det ellers plejer at være de traditionelle julegodter der fabrikeres. Det bliver en udfordring for mig, at holde den nogenlunde sukkerfrie linje i juletiden, for derinde i min knoglemarv sidder også receptorer der skriger på marcipan og nougat! Det skal de nok også få, men nu kan de så få andre godter noget af tiden.
Der er et par timers køletid på både Bounty og Snickers. For at kontrollere utålmodigheden trillede jeg en potion figenkugler, som heldigvis kan spises med det samme. Opskriften på figenkuglerne har jeg fundet hos mit chokoladeidol Anne Au Chocolat.

Jeg brugte til min portion:
150 gr. figner
100 gr mandler
saft fra ½ appelsin
½ tsk kanel
½ tsk kardemomme
en lille bitte smule havsalt
en lille bitte smule vaniliepulver
Kokos til at trille i.

Jeg ejer desværre ikke en foodprocesser, så jeg brugte min minihakker og efterfølgende stavblender til at køre det hele til en klistret masse. Små kugler trilles og vendes i kokos. Jeg kom kuglerne i en fin skål og har dem i køleskabet. Jeg får besøg af min søster og niece på 1½ år om lidt, og mon ikke de kunne tænke sig at smage?

Krydrede figenkugler



Har du fået lyst til at prøve kræfter med chokoladerne, får du opskrifterne gengivet her:

Jeg brugte til en potion Snickers:
200 gr crunch peanutbutter
1 dl saltede peanuts
1 dl usaltede peanuts
25 gr smør
1 knivspids vanilie
1 knivspids salt

Mørk chokolade til overtræk.

Sådan gjorde jeg:
Smelt peanutbutter i en gryde. Tilsæt  smørret og rør godt rundt. Hak nødderne groft eller som du kan lide dem. vend dem i gryden sammen med vanilje og salt.
Kom det hele i en form, der er beklædt med husholdningsfilm og sæt det i fryseren i et par timer.

Når massen er skærefast tager du den ud og skærer i passende stykker. overtræk stykkerne med chokolade. 3-2-1 SPIS!

Jeg brugte til en portion Bounty:

1 lille dåse fed koksmælk
2 spsk kokosolie
1 pose kokosmel

Mørk chokolade til overtræk
Sådan gjorde jeg
Kokosmælk og kokosolie smeltes og kokosmel røres i. Kom massen i en form beklædt med husholdningsfilm og sæt på køl i et par timer. Når massen er fast skæres den i små stykker og overtrækkes med chokolade. Opbevares på køl.

Ingen kommentarer: