Sider

søndag den 9. september 2012

Rabarber med crumble og bagt hvid chokolade

I sidste uge var jeg heldig at få et bundt rabarber fra en kollegas have. Jeg er og bliver stor fan af rabarber! Kombinationen af sødt og de syrlige rabarber falder under kategorien favoritsmagsnuancer!
Jeg har gjort mig flere overvejelser om, hvordan jeg skulle anvende- måske de sidste rabarber i år. Jeg besluttede mig for en klassiker, men at give den et nyt tvist! Min inspiration til tvistet fik jeg fra Anne fra Anneauchocolat som har fortalt, hvordan bagt hvid chokolade får en karamelagtig smag.
Jeg kan allerede nu afsløre, at det var et rigtig godt match! Det var meget nemt at tilberede kagen- det der tog længst tid er at skære rabarberne i små stykker! 
Anledningen til kagebagning denne søndag var, at jeg fik tre søde veninder på besøg til frokost.

 Kagen bestod af:

600 g rensede rabarber skåret i små stykker
3 små æbler skåret i grove stykker
150 g sukker
2 håndfulde hakkede hasselnødder og mandler


Crumble:
150 g hvedemel
ca. 30 g kokosmel
2 håndfulde havregryn
125 g smør
Hvid chokolade

Jeg vendte rabarber og æblestykker med sukker og fordelte dem i et smurt ildfast fad. Hen over dryssede jeg de hakkede nødder og mandler.
Rabarber og æble vendt med sukker i ildfast fad


Crumble blev samlet med hænderne og fordelt ud over rabarber/æbler og nødder.
Crumble drysset hen over.

 Fadet kom i ovnen i 25 minutter ved 200 grader. Et par minutter inden tiden var gået, tog jeg fadet ud og dryssede god hvid chokolade ud over. Fadet kom i ovnen et par minutter til chokoladen var smeltet og let gylden.
Den fik lov at stå lidt inden den blev serveret med kold creme fraiche til. Desværre nåede jeg ikke at få taget et billede af det færdige resultat, mens kagen var hel...Jeg tolker det som at kvaliteten er godkendt.
Prøvesmagt, vurderet og godkendt!

Ingen kommentarer: