Sider

mandag den 4. juni 2012

Grøntsagsskuffen skulle tømmes....

....for rester af squash og gulerødder, så i weekenden duftede der dejligt af nybagte grøntsagsboller på Islands Brygge.

Jeg ved jo godt, at hvidt brød ikke gør noget som helst godt for andet end lige netop min trang til hvidt brød! Alligevel vil jeg gerne indrømme, at jeg er lidt til fals for nybagte boller og jeg prøver at gøre dem lidt mindre syndige med revede grøntsager og groft mel.
Jeg bruger en gammel opskrift, som jeg fik fra en au-pair kollega for mange år siden i Bruxelles.
En halv pakke gær opløses i tre dl lunkent vand. lidt sukker/sirup eller honing tilsættes sammen med et lille drys salt. To æg piskes i sammen med ca. to deciliter syrnet mælkeprodukt af en slags. Jeg har brugt både creme fraiche, yoghurt, tykmælk og hvad der ellers lige var i køleskabet. Skal det være bløde lyse theboller, kommer jeg blot hvedemel i sammen med et strøg af kardemomme. Til de lidt grovere slags kombineres gramhamsmel, spelt mel, fuldkornshvede i det omfang det findes i køkkenskabet. Vigtigt er det dog, at det ikke alene er det grove mel, men at der også kommer almindelig hvedemel i. Ellers så tror jeg det kan blive nogle hårde kanonkugler...Mængden af mel er indtil dejen har en god konsistens.
Bollerne jeg bagt i weekenden fik udover revet squash og gulerod også en håndfuld solsikkekerne med på vejen. 
Dejen hæver til ca dobbelt størrelse, så formes bollerne og de hæver engang mere i ca. 30 minutter. Sluttelig bages bollerne ved 200 grader i ca. 12-15 minutter.


Ingen kommentarer: