Sider

tirsdag den 2. juli 2013

Banankage med bid

Det frodige væksthus i Gentofte
Jeg lovede en opskrift og billeder af marengs- rabarberkagen fra i aftes. Det endte dog ikke lige så vellykket, som jeg forventede, faktisk var den lige på grænsen til at være mislykket. Så den vil jeg ikke anbefale at andre kaster sig over.

Heldigvis har jeg her til aften fundet endnu en undskyldning for at starte køkkenmaskinen til endnu en herlig kage. I morgen har jeg sommerafslutning med mit dejlige og meget vedholdende løbehold. Jeg har lovet at medbringe lidt til ganen som vi kan nyde i det skønne væksthus i Bernstorffsparken efter træningen. Derfor har jeg rørt sammen til en banankage som jeg kan medbringe.

Opskriften, jeg har brugt er stykket sammen fra forskellige banankageopskrifter, jeg har i gemmerne.

Til en kage svarende til en rund springform, har jeg brugt:

100 g smør
200 g muscovado sukker
3 æg
4 modne bananer
150 g mel
½ tsk salt
1 tsk natron
1 tsk vaniljepulver
100 g grove havregryn
½-1 dl cremefraiche
100 g hakket chokolade

Smør piskes med sukker. Æggene piskes i et ad gangen. Bananer moses og vendes i dejen. Natron, vanilje og salt vendes i melet som piskes forsigtigt i dejen. Havregryn vendes i sammen med havregryn og tilsidst vendes den hakkede chokolade i dejen. Dejen hældes op i en smurt/beklædt med bagepapir springform og bages ved 180 grader i ca 45 minutter.


Kagen inden den kom i ovnen

Afhængigt af temperament kan kagen pyntes med glasur eller lidt mere chokolade. Jeg tror, at min kage bliver serveret helt som den er....

Ingen kommentarer: