Sider

søndag den 4. marts 2012

Weekend med gang i røremaskinen

De seneste uger har min fine røremaskine ikke været så meget i brug. Det er til trods for, at jeg har overbevist min søde kæreste om, at hvis ikke den bliver brugt mindst en gang om ugen, så er der overvejende risiko for at den ruster fast... !

Nu har jeg en gang eller to for meget været forbi Emmerys i Charlottenlund på vej på arbejde, for lige at supplere morgenmaden med et hvedestykke... Jeg bliver altid fristet til at købe flere godter, så min plan for denne weekend, var at få bagt brød, så jeg kan klare den kommende uge med lidt færre besøg.

Jeg er blevet meget begejstret for maltboller, som har en herlig sød smag, så lørdagens besøg hos Special Købmanden på Gl Kongevej på Frederiksberg, faldt meget belejligt og jeg kunne få købt en lille pose med det meget brune mel.

Opskriften på bollerne er en kombination, af hvad køkkenskabet kunne byde på:

6 dl koldt vand
10 gr gær
ca. 1 dl surdej
15 g havsalt
2 store spsk ahornsirup (malt sirup kan sikkert med fordel bruges)
2 spsk maltmel
en slat oliven olie
350 gr fuldkorn Ølandshvede
350 gr sigtet Ølandshvede
ca 200 gr almindelig hvedemel

Vand, gær, surdej, havsalt, ahornsirup, olivenolie og malt mel røres sammen. Mel tilsættes herefter lidt ad gangen og æltes godt. Dejen fik lov at hæve på altanen til søndag morgen inden den kom ind i varmen og stod en times tid. Bollerne formes og efterhæver i ca 30 min. Bages i forvarm ovn ved 220 g i ca 10-12 minutter.

Resultatet blev ovenstående portion og de er gode både til morgenmad og frokost...

Det er også alt for længe siden, at der er kommet hjemmebagt rugbrød fra min hånd, så grebet af iver og entusiasme blev dej til sådan et også mixet sammen.
Den står nu og hygger sig i vindueskarmen  til en gang i aften, hvor det skal bages og være klar til den kommende uges madpakker.



Har du fået bagt noget spændende i denne weekend?

1 kommentar:

Leo sagde ...

nej, det var ellers meningen.
I sidste weekend stod det dog på fastelavnsboller, chokolade cookies og Flapjacks.