Sider

lørdag den 29. januar 2011

Nybagt brød til nybagte forældre

For snart mange år siden, dengang jeg stadig havde rottehaler og rokketænder, var jeg blå pigespejder. En af aktiviteterne som spejder var naturligvis de obligatoriske spejderlejre med andre tropper fra de nærliggende byer. Jeg husker særligt én tur! Jeg husker ikke hvor den gik hen, eller hvad vi præcis foretog os, men jeg husker, hvor stolt jeg var over at have en tre år ældre kusine, som var sammen med "de store" i en trop fra en anden by. Jeg husker, hvor stolt jeg var over at kunne sidde i hendes sovepose ved "de stores" bål og få serveret varm kakao! Spejderkarrieren holdt op, men der har heldigvis været mange oplevelser efterfølgende, hvor jeg har nydt godt af at blive trakteret med gode sager af selv samme kusine. I dag fik jeg lov til at gøre gengæld. Der er nemlig kommet en smuk lille prinsesse til verden hos kusinen. Første barselsvisit blev aflagt i formiddag, og jeg havde, som det er foreskrevet i anbefalingerne til den gode gæst hos nybagte forældre, sørget for at have lidt spiseligt med til visitet og rigeligt til, at de nybagte forældre kunne komme lidt i fryseren til andre dage. Tiden inden var desværre ikke til de tidligere beskrevede fødselsdagsboller, så jeg fandt det bedste alternativ- brusebadsboller. De bager stort set sig selv, hvis blot man husker at få rørt dejen sammen dagen inden og så er de gode for samvittigheden, da de indeholder både havregryn, solsikkekerner og hørfrø. De to sidstnævnte ingredienser kan få nogen til at se rødt og hæve paraderne, fordi det bliver for "urteagtigt"! Jeg lover dog, at der intet urteagtigt er over disse boller- de er derimod gode både morgen, middag og aften og derind imellem! Min egen begejstring over så god en smag fremstillet så nemt, betyder da også, at stort set alle i min omgangskreds allerede er blevet indlagt til at smage! Skulle du have nogen i din omgangskreds som har brug for en pose boller til fryseren, så kommer opskriften her: 2½ dl vand 10 g gær 1 stor teske honning lidt salt 1½ dl havregryn 2 dl blandede kerner ½ dl olie hvedemel til dejen har konsistens som en tyk havregrød. Bland det hele og lad det hæve koldt natten over. Sæt bollerne med to skeer på en bageplade og bag i 10 min ved 170 grader.

2 kommentarer:

Unknown sagde ...

Det lyder dejligt nemt og enkelt, det vil jeg prøve meget snart. Og du skal få en update om resultatet

GRY sagde ...

så fik jeg også rørt havregrøden sammen, så må vi se resultatet imorgen tidlig...